autoworld facebook

Our collections

Belgium at Autoworld

Belgium at Autoworld

De nieuwe zone rond de liefde van België voor de auto

Op 24 april werd een gloednieuwe permanente tentoonstelling ‘Belgium at Autoworld’ geopend.

Met de zone ‘Belgium at Autoworld’, valoriseert het museum ons auto-erfgoed en de vele Belgische voertuigen van de verzameling. Ze brengt ook hulde aan de Belgische knowhow op dit domein, een kennis die ontstaan is op het einde van de 19e eeuw in één van de avant-gardistische landen van de auto.

‘Belgium at Autoworld’ verhaalt via een twintigtal tentoongestelde voertuigen en een zeer uitgebreide iconografie, de geschiedenis van de auto in België. Met rijkelijk geïllustreerde modules belicht de expositie een hele rist facetten: de oorsprong, de uitvinders, de industriëlen, de ingenieurs, de ambachtslui, de designers, de circuits, de autocoureurs, de autorenstallen… Alles wat van België een uitzonderlijk land maakt in de geschiedenis van de auto, zowel gisteren als vandaag.

Weinigen herinneren het zich, en nochtans…

  • Het was een Belg, pater Ferdinand Verbiest, die in 1677 het eerste door stoom aangedreven voertuig beschreef.
  • Op het einde van de 19e eeuw behoorde België bij de grootste industriële machten van de wereld. In 1902 en 1903 was ons land het nummer 2 van de wereld op het niveau van industrie en auto’s.
  • In 1900 werd de kaap van 100 km/u overschreden door een Brusselse ontwerper, Camille Jenatzy, met een elektrisch voertuig, de ‘Jamais Contente’.
  • Voor de Eerste Wereldoorlog telde België bijna 200 constructeurs. Tussen 1900 en 1914 produceerde België befaamde wagens zoals Minerva, Imperia, FN, Excelsior, Pipe, Germain, Nagant, Métallurgique… en voerde driekwart van zijn productie uit in de hele wereld (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, Verenigde Staten, Latijns-Amerika en landen in Oost-Europa).

Vandaag is de situatie helemaal anders, maar de autoindustrie blijft een belangrijke rol spelen in het economische leven van ons land, met bijna 265.000 tewerkgestelden in sectoren die verbonden zijn met de productie en de assemblage van voertuigen, maar ook in perifere activiteiten zoals verkoop, verhuur, onderhoud, onderaanneming (wisselstukken…), brandstoffen, transport, wegenbouw…

Een ontvangst door een godin!

Van zodra de bezoeker de Belgische zone betreedt, wordt hij begroet door het borstbeeld van Minerva. Het is geplaatst voor een grote kaart van België, waarop de verschillende merken worden weergegeven die van ons land een niet weg te cijferen speler maakten in de automobielgeschiedenis.

Een draaiend plateau zal om de twee maanden een voertuig historisch of hedendaags tonen, dat een band of link heeft met België. Dat kan een wagen zijn die getekend is door een Belgische designer, bestuurd door een Belgische autocoureur of die bij ons is geproduceerd…

Om te beginnen presenteert men drie auto’s met de kleuren die de Belgische vlag evoqueren: een zwarte Audi A1 uit 2009, een gele FN uit 1920 en een rode Gilet Vertigo, allen geproduceerd in België

Voertuigen en een historische galerij

Een twintigtal emblematische voertuigen, waaronder Minerva, FN, Imperia, Belga Rice, Excelsior, Sarolea… leiden naar een paviljoen waar de bezoeker thematische modules zal ontdekken, met allerlei informatie, documenten, vitrines, boeken, voorwerpen, affiches, miniaturen en andere automobilia…

De voorgestelde thema’s zijn de volgende:

  • 1863 Etienne Lenoir
  • Camille Jenatzy
  • Pater Verbiest
  • Het Circuit des Ardennes
  • De Belgische koetswerkbouwers
  • Minerva
  • F.N.
  • De merken die in België geproduceerd zijn, van A(udi) tot Z(elinski)
  • De Belgische designers, met voor de 10 belangrijkste een tastscherm met hun realisaties
  • Febelauto
  • De motoren
  • De Belgische racecircuits (Zolder / Francorchamps / Mettet / Nivelles)
  • Het Belgische nationale team
  • Total in België

Een video van ongeveer 45 minuten brengt de Grote Prijs van België uit 1953, gereden op het circuit van Francorchamps, weer tot leven.

Als brug naar de toekomst, zal tal van informatie over het heden en de toekomst aantonen dat de Belgische autosector nog een mooie toekomst te wachten staat…

Met deze nieuwe permanente tentoonstelling heeft het Autoworld museum, dat vanaf 1902 het theater was van de eerste autosalons, voortaan een van de belangrijkste, zoniet de enige zone die gewijd is aan de Belgische auto, en dit op wereldniveau!

 
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
Zone Sport & Competition

Zone Sport & Competition

Sinds enkele maanden waait een frisse wind door het museum Autoworld: nieuwe wegwijzers, herinrichting van de ruimtes, tentoonstelling van de auto’s per thema, aanleg van zones voor tijdelijke tentoonstellingen…

Deze ‘hergeboorte’ bereikt vandaag zijn hoogtepunt met de opening voor het publiek van een compleet nieuwe zone op de eerste bovenverdieping van het museum, die op een prachtige manier de grote etappes illustreert van de automobielcompetitie, rally’s en races , sinds 1906.

Meer dan twintig competitievoertuigen worden gepresenteerd met een originele en dynamische mise-en-scène – verhoogde bocht, vertrekrooster, oude paddocks, een zone Michel Vaillant – en voorzien van foto’s, oude films en informatieschermen.
Lees meer

 
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
Workshop Ghislain Mahy

Workshop Ghislain Mahy

Dankzij de visie van Ghislain Mahy beschikken wij in Autoworld over een verzameling automobielen vanaf het begin. Dankzij zijn passie en gedrevenheid stellen wij ruim 200 exemplaren tentoon.

De volledige collectie van de famile Mahy telt ruim 950 voertuigen, personen- en vrachtwagens, een verzameling moto’s en motoren, archieven, radiatoren, benzinepompen en andere Automobilia.

In dit tijdsbeeld checkt de heer Mahy een laatste maal zijn wagen alvorens met de familie op uitstap te vertrekken. Een werk dat door zoon Ivan tot vandaag verder gezet wordt.

 

 
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
De oorsprong van de auto

De oorsprong van de auto

Een koets die uit zichzelf beweegt!
Paarden droomden er al van oudsher van maar hun droom werd pas werkelijkheid in de 18de eeuw toen de mens die uitvond. Stoom, petroleumgas, elektriciteit of aardolie (die in het begin bij de drogist werd verkocht) werden gebruikt om deze grappige koetsen in beweging te brengen.

De pionier
Pater Verbiest, een Belgische jezuïet die als missionaris in China leefde, bouwde het eerste schaalmodel van een door stoom aangedreven koets op het einde van de 17de eeuw. Op het einde van de 18de eeuw bouwde een officier uit Lorraine de eerste door stoom aangedreven auto. Net voor 1860 bouwde Belg Etienne Lenoir in Parijs een motor die een nieuwe vorm van energie gebruikte, namelijk koolgas. Hij slaagde er toen in om koolgas door petroleumgas te vervangen. De eerste auto op petroleum werd zo een feit.

Gottlieb Daimler, een Duitser, vond de motor op aardolie uit die later door Emile Levassor werd gebruikt om de Panhard-Levassor te ontwikkelen. De Panhard-Levassor was het prototype van de auto die later populair werd. Hij werd gekenmerkt door de motor vooraan, een versnellingsbak en een kettingtransmissie aan de achterwielen.

 
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
Koetsenbouwers

Koetsenbouwers

Voortbeweging werd altijd al nauw geassocieerd met het vak van de koetsenmaker. In het vroege begin van de auto voorzag de fabrikant zijn klanten van een rollend chassis. De klant ging dan naar een bouwer van paardenkoetsen voor de carrosserie. Dat het resultaat bekend stond als een “paardenloze koets” lijkt logisch.

Met de Mercedes uit 1901, die langer en lager was dan alles wat men tot dan toe had gezien, begon de carrosserie van de auto te evolueren. Door de langere wielbasis konden de achterzetels van aan de zijkant bereikt worden in de plaats van langs de achterkant. Daarna kwamen de zijdeuren en voorruiten op.

Een gesloten carrosserie was relatief zeldzaam voor 1914 want voor het bijkomende gewicht van de carrosserie was een steviger en dus duurder chassis nodig.

Normaal gezien duurde het verschillende maanden om een chassis van een carrosserie te voorzien en het was een dure procedure. Net voor de oorlog in 1914 uitbrak was het dan ook gebruikelijk dat fabrikanten hun kleinere modellen reeds voorzien van carrosserie aanboden. De jaren voor 1914 waren gouden jaren voor koetsenbouwers en deze periode leverde ook een aantal meesterwerken op, zowel in kwaliteit als afwerking.

Tegen de jaren 1920 bestonden er nog steeds onafhankelijke koetsenbouwers maar hun werk bleef steeds meer beperkt tot luxechassis of, bij meer alledaagse chassis, tot speciale carrosserieën op vraag van de klant. De economische crisis in 1929-1930 betekende het einde voor een aantal fabrikanten van luxewagens en de markt voor traditionele koetsenbouwers bleef afnemen door de opkomst van industriële carrosseriebouwers.

Ze konden nog wel wat werk bij mekaar sprokkelen tijdens de jaren dertig en onmiddellijk na de oorlog maar daarna verdwenen ze of pasten zich aan het industriële of gespecialiseerde carrosserie aan. België telden verschillende carrosseriebouwers van topklasse: D’Ieteren,  Vanden Plas, Vesters & Neirinck. Frankrijk had onder andere Labourdette, Letourneur & Marchand, Chapron, Franay en Engeland had Park Ward, Mulliner en Hooper. In Italië waren Farina en Touring beroemd en in Duitsland had men Karmann en Reuter.

 
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
Belgian Cars

Belgian Cars

Van bij het begin speelde de Belgische autoconstructeurs een grote rol in de ontwikkeling en geschiedenis van de automobiel. Autoworld stelt wellicht de grootse verzameling Belgische Automobielen ter wereld voor.

Beroemde namen als Minerva, FN, en andere Imperia’s. Minder klinkende namen als Nagant, Vivinus en/of Fondu. Personen- en vrachtwagens naast enkele uitzonderlijke motorrijwielen.

Tot de jaren ’30 speelde België een toonaangevende rol in de Belgische autoindustrie. Ook nu nog stelt de auto-industrie heel wat mensen aan het werk met fabrieken in Vorst (Audi), Genk (Ford) en Gent (Volvo). Gillet-Vertigo en een herboren Imperia behoren tot de jongste generatie.

 

 
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
Pierre D’Ieteren Coaches Room

Pierre D’Ieteren Coaches Room

Alle tentoongestelde voertuigen zijn deel van de collecties van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis.

Kom de “Galakoets” bewonderen. Dit voertuig behoort tot de mooiste exemplaren en werd gebruikt als staatskoets toen Napoleon III zijn huwelijk met Eugenie de Montigeot vierde.

Naast dit curiosum kunt u ook verschillende sport- en privé-auto’s bewonderen.
U kunt zelfs in de ban raken van een Spider Phaeton, uitgerust door de eigenaar zelf!

Deze tentoonstelling werd in 1991 gesticht.

 
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
Design Story

Design Story

De evolutie van het koetswerk. Van paardenkoets tot prototype en concept car. Een domein, waarin vandaag heel wat Belgische ontwerpers naam en faam verworven hebben.

Enkele uitzonderlijke prototypes behoren tot de Autoworld collectie.

In de aanvangsperiode leverde de constructeur bijna altijd een onderstel, waarop de klant een koetswerk naar keuze kon laten bouwen, dat vaak op een koets geleek.

Vanaf 1901 begonnen de koetswerken te evolueren tot 1914 kunnen wij spreken van het gouden tijdperk voor de carossiers. Grote Belgische namen zijn D’Ieteren, Vandeplas en Vesters & Neyrinck.

Farina en Touring zijn beroemde Italiaanse vaklui, Karmann en Reuter in Duitsland of Park Ward en Mulliner in Engeland. Van Franse zijde noteren wij Labourdette, Letourneur&Marchand en Chapron.

 

 
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
Micro-cars

Micro-cars

Dwerg- of micro-auto’s vormen het segment van de compacte auto’s. De bloeiperiode situeert zich in de jaren ’50 omwille van de brandstofschaarste. Kleine populaire auto’s met de Citroen 2 PK, Renault 4 CV en Fiat 500 als blijvende ikonen van de automobielindustrie.

Opmerkelijke Duitse autootjes zoals de Messerschmitt KR200 uit 1955 en de Bmw Isetta uit 1962, waarvan de deur naar voren klapt.

 

 
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
Public Services

Public Services

De auto speelt vanaf het prille begin een belangrijke rol in het dagelijkse leven. Hulpdiensten zagen al snel het nut en gemak van de automobiel in.

Vooral na WWI stellen wij een belangrijke ontwikkeling in de verschillende sectoren vast. Brandweer-, zieken- en lijkwagens, politie en Rijkswacht, of pechverhelpingsdiensten zoals Touring Wegenhulp e.a. Ook taxi’s behoren sinds de beginjaren tot het vertrouwde straatbeeld.

In Autoworld stellen wij enkele unieke exemplaren voor zoals de Minerva uit 1933, die door de brandweer van Schaarbeek tot in de jaren ’60 gebruikt werd. Verder een Delahaye uit 1907, één van de eersten die aan de stad Parijs geleverd werd en een Dennis Fire Engine uit 1923 die tot in de jaren ’50 in Gent dienst deed.

 

 
  • Autoworld
  • Autoworld
Eco Cars (1916 / 2011)

Eco Cars (1916 / 2011)

Onder deze noemer vallen heel wat verschillende categoriën. Electrische en hybride auto’s, voertuigen die op waterstof rijden of voortbewogen worden door zonne-energie.

Ook de toekomst heeft haar plaatsje in Autoworld met enkele uitzonderlijke elektrische auto’s zoals de Detroit Electric uit 1916 of een kleine elektrische Peugeot uit 1941.

Met de Prius geeft Toyota de toon aan in het segment van de hybride auto’s sinds 1997. Niets nieuws onder de zon dus met aandacht voor de technologie van morgen.

 

 
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
Royalty Corner

Royalty Corner

Het wagenpark van vorsten en staatshoofden telt meestal mooie en zeldzame exemplaren. Ook pausmobielen passen in dit rijtje. Terwijl zij zich nu uitsluitend in geblindeerde en beveiligde auto’s rijden, was het vroeger anders.
Enkele mooie exemplaren van auto’s die ooit toebehoorden aan de Belgische Koninklijke Familie.

Onze vorsten hadden meer dan een gezonde belangstelling voor twee- en vierwielers. Minerva’s uit de regeerperiode van Albert I, de Lincoln Continental van Boudwijn I. In een gelijkaardige staatsiewagen werd de Amerikaanse president J.F. Kennedy vermoord.

De imposante Cadillac Fleetwood Sedan behoorde in de jaren ’50 en ’60 tot de volgwagens van het Koninklijk Hof

 

 
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
Motor Cycle Gallery

Motor Cycle Gallery

Naast het historisch overzicht van de automobielgeschiedenis beschikt Autoworld ook over een rijke verzameling tweewielers, waarbij de aandacht o.m. gaat naar moto’s van Belgische makelij.

Enkele blikvangers :Ariel sidekar – Sarolea – Gilette en de FN
De verzameling moto’s van de heer Marcel Thiry uit Aarlen werden in een leuk tijdskader geplaatst.

 

 
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld
  • Autoworld