Top

News

Porsche 70 Years

News


Vijf jaar geleden toonde Autoworld de geschiedenis van professor Ferdinand Porsche en van zijn opvolgers, vanaf de eerste elektrische auto’s tot de huidige. Deze keer echter staat de geschiedenis van het merk centraal. Het merk dat Ferry Porsche, de tweede zoon van professor Porsche, in het leven geroepen heeft. Die geschiedenis begint wanneer Ferry, na de bevrijding, uitzonderlijke sportwagens in de technische lijn van de Volkswagen begint te bouwen.

“Ik keek overal om me heen en vond nergens de auto van mijn dromen. Dus bouwde ik hem zelf!”

Vanaf 1947 bouwt hij in een oude zagerij in het Oostenrijkse Gmünd een sportwagen die door de ligging van zijn motor – centraal achterin – revolutionair genoemd mag worden: de 356/001. Dat model wordt onmiddellijk gevolgd door de 356 met een motor achterin. De 356 is de directe nakomeling van projecten die nog voor de oorlog het daglicht gezien hadden, zoals de Berlin-Rome. De 356 was de eerste auto die de naam van het merk droeg en werd in 1948 erkend voor gebruik op de weg.De 911 die de 356 opvolgde, zou een mythische auto worden waarvan het succes nog lang niet aan het tanen is. Aan de zoon van Ferry, Butzi Porsche, danken we het onmiskenbare meesterwerk dat de 904 of de Porsche Carrera GTS uit 1963 is. Net als de Targa overigens.Van 1983 tot 1986 staat Porsche op het toppunt van zijn bekendheid met de gelijktijdige successen van de 962, de Formule 1 TAG Porsche en de 959, meer bepaald in de Paris-Dakar. Vandaag is het merk Porsche levendiger dan ooit, kan het op een stevige geschiedenis voortbouwen en blijft het jong en oud, man en vrouw aan het dromen zetten ... 



13/12/2018

Privacybeleid   -   Cookies   -   Unsubscribe

Bij voortzetting van uw bezoek aan deze site, accepteert u het gebruik van cookies om uw ervaring te delen, evenals de correcte werking en doelgroep meting van onze website.

Meer info