Top

News

50 years Buggy, A Belgian story: van 2 februari 2019 tot 10 maart 201907/02/2019

Het concept voor de buggy - een kleine amusante auto, vaak zonder dak - is in 1964 in Californië ontstaan. Lang duurde het echter niet vooraleer het concept ook langs deze kant van de Atlantische Oceaan aansloeg. Tussen 1969 en 1976 waagden niet minder dan vijf Belgische fabrikanten het avontuur. Verschillende merken hadden een buggy in hun aanbod: Ritter (in Jemeppe), Apal (in Blegny), Van Clee (in Roeselare), VF Dune (in Namen) en Méan (in .. Méan).

Het bijzondere kenmerk van de buggy’s is dat het om een carrosserie in polyester gaat, die in een kit aangeboden wordt en op het chassis van een goedkope wagen gemonteerd wordt - in die jaren was dat de kever (hoewel ook andere merken chassis leverden). Dat is ongetwijfeld ook de reden waarom de naam ‘buggy’ naar de Engelse bijnaam van de kever verwijst: bug.In België werden zo’n 10.000 buggy’s gebouwd, waarvan het grootste deel uitgevoerd werd. Vandaag zijn er nog meer dan 700 buggy’s in ons land.
In februari en begin maart stelt Autoworld veertien Belgische buggy’s tentoon.Naast een echte Meyers Manx worden er zeven modellen van APAL en verscheidene andere Belgische buggy’s in Autoworld getoond.
Rond 1965 bouwde een zekere Bruce F. Meyers in Californië strandautootjes met een polyester carrosserie op basis van de VW kever. De Meyers Manx kan als de eerste echte buggy omschreven worden. De auto kent onmiddellijk succes, maar het is wachten tot 1968 voor de eerste ‘buggy’s’ in Europa ingevoerd worden.
Edmond Pery, de man die aan de basis van het Luikse merk APAL ligt, ziet al heel snel het potentieel van de buggy’s in. Hij wil de directie van Volkswagen als eerste een originele buggy voorstellen om van de fabrikant een garantie voor het mechanische gedeelte te krijgen.

Charles Van den Bosch ontwerpt de carrosserie met de typische inkeping in de flanken die voor de buggy’s van APAL kenmerkend is. In samenwerking met het Franse bedrijf Multimaco wordt in 1969 een eerste buggy van APAL op het Autosalon van Parijs voorgesteld. In 10 dagen worden er 160 bestellingen genoteerd.

Pery krijgt de toelating van Volkswagen om zijn buggy via het officiële netwerk van Volkswagen in België te verkopen en slaagt in de crashtest die nodig is om zijn voertuig door de TÜV in Duitsland te laten homologeren. Het verhaal kan beginnen.APAL zal ook carrosseries bouwen voor Ritter en verscheidene andere constructeurs. APAL is echter niet de enige Belgische fabrikant die zich voor een min of meer lange tijd in het buggyavontuur stort: Vanclee in Rouselare, Méan in de gelijknamige gemeente in de Ardennen, en VF in de buurt van Namen.

Ook in het buitenland springen verschillende constructeurs op de trein, maar APAL blijft wellicht wel de grootste speler, niet alleen met klassieke buggy’s, maar ook met sportieve modellen zoals de Jet of de Corsa, of met vrijetijdsauto’s zoals de Auki. Men gaat ervan uit dat APAL ongeveer 5.500 buggy’s gebouwd heeft. Als dat al geen record is voor een Europees bedrijf, dan komt het er toch dicht bij in de buurt ...
 



Privacybeleid   -   Cookies   -   Unsubscribe

Bij voortzetting van uw bezoek aan deze site, accepteert u het gebruik van cookies om uw ervaring te delen, evenals de correcte werking en doelgroep meting van onze website.

Meer info