Tijdens de tentoonstelling ‘Porsche – Driven By Dreams’ kan je ook kennismaken met een aantal  'Dreamers’ die de Porsche-droom mee in werkelijkheid hebben omgezet of de droom achterna jagen. 

Vexx – Street Artist

"Ik heb er altijd van gedroomd om de grootste artiest van mijn generatie te zijn."

 Om in het perfecte ritme te komen, draagt Vexx een koptelefoon. Hij luistert naar muziek terwijl hij de carrosserie van de Porsche Vision Gran Turismo schildert. De kunstenaar van midden twintig wordt gevolgd door bijna drie miljoen mensen op YouTube. "De eerste keer dat ik met Porsche samenwerkte, was het alsof ik een stap in de richting van mijn droom zette. Ik ben er trots op dat ik heb kunnen samenwerken met een creatief icoon als Daniel Arsham en dit bewijst voor mij wat ik tot nu toe heb bereikt. Het motiveert en inspireert me ook om in de toekomst precies dit pad te blijven volgen," zegt de Belg over zijn werk aan een echt model van de Vision GT op de gamescom-beurs in Keulen. Zijn stijl is karikaturaal en onmiskenbaar. De virtuele versie van de auto is te zien in de game Gran Turismo 7. "Met digitaal ontwerpen kun je alles optimaliseren. Een echte auto met de hand schilderen is erg moeilijk omdat je maar één kans krijgt", vat Vexx samen. Hij wil zich in de toekomst richten op zijn carrière als kunstenaar en zich meer gaan bezighouden met de wereld van NFT's. Vexx heeft al geholpen bij het creëren van niet-fungibele tokens (NFT) voor de merkbeleving van Porsche in de digitale wereld.

Jacky Ickx – Autoracer

Niet iemand die een droom opgeeft

tDe Belg behaalde vier Le Mans-overwinningen en twee titels in het World Endurance Championship met Porsche. Ickx heeft de reputatie welbespraakt te zijn. Maar een term die niet in zijn woordenboek voorkomt is "opgeven".Jacky Ickx was al twee keer tweede in het Formule 1-kampioenschap toen hij bij Porsche kwam, waar hij zelfs ervaren racers versteld deed staan met zijn ongelooflijke snelheid en uithoudingsvermogen. De Belg won twee wereldkampioenschappen in de enduranceracerij  en vier keer Le Mans met Porsche. Zijn comebacks uit het niets die hem aan de leiding brachten, zijn hoogtepunten in de geschiedenis van de 24-uursrace. Net als zijn zesde plaats in de Parijs-Dakar Rally van 1984 in een 911, waarmee hij na een kabelbrand van de 139e plaats opkom naar de voorste gelederen. Ickx gaf zijn droom om de finish te halen nooit op.

Laurens Vanthoor – Autoracer

Dromen groeien met succes

Al op 19-jarige leeftijd toonde Laurens Vanthoor zijn autosporttalent en vastberadenheid. De jongeman uit Hasselt won in 2009 het zwaarbevochten Duitse Formule 3-kampioenschap. Daarna volgden twee jaar in de internationale Formule 3, waarna Laurens tot het besef kwam: "Mijn droom was om de rest van mijn leven in auto's te racen." Tussen 2013 en 2016 scoorde hij successen in GT-wagens met Audi: "Uiteindelijk wonnen we bijna elke race en elk kampioenschap waar we samen aan deelnamen." Dus stelde Vanthoor zichzelf een nieuw doel: racen in prototypes. En toen Audi zijn prototypeprogramma stopzette, diende zich een nieuwe kans aan: "Een droom kwam uit toen ik mijn contract tekende bij Porsche Motorsport." Vanthoor nam internationaal deel met het Porsche GT-team. Hij won de GT-klasse in Le Mans in 2018 en behaalde tussen 2019 en 2021 verschillende GT-titels in het IMSA WeatherTech-kampioenschap in de Verenigde Staten met een Porsche 911. Naarmate zijn succes groeide, groeide ook zijn ambitie. En in 2022 was het zover: "Het was een absolute droom die uitkwam toen Porsche Penske Motorsport me contracteerde als piloot van een Porsche 963 hypercar." In 2023 scoorde hij twee podiumplaatsen in de topklasse van het World Endurance Championship (WEC). En Laurens droomde een nieuwe droom: "Mijn ultieme carrièredoel is om de vier grote 24-uursraces ter wereld te winnen." Hij heeft Spa en de Nürburgring al op zijn naam staan. De volgende zijn de monumenten Daytona en Le Mans.

Thierry Boutsen – Autoracer

"Talent tonen, vertrouwen behouden"

Porsche was enorm belangrijk voor mijn carrière, voor het verwezenlijken van mijn droom om in de top van de autosport te rijden," herinnert Thierry Boutsen zich. Boutsen werd in 1957 in Brussel geboren, stapte in 1983 in de Formule 1 en begon rond diezelfde tijd met enduranceracen bij Porsche. "Met de 956 en 962C prototypes maakte Porsche het voor privéteams mogelijk om mee te dingen naar wereldkampioenschappen. Mijn successen in deze raceauto's hielpen me om mijn talent te laten zien en mijn zelfvertrouwen te behouden als het in de Formule 1 niet zo goed ging. In 1985 won ik samen met Bob Wollek, A.J. Foyt en Al Unser Sr. de 24 uur van Daytona in een Porsche 962." En dat is nog niet alles: "In 1986 wonnen Frank Jelinski en ik de 1000 kilometer van Spa-Francorchamps in een Porsche. Dit was mijn beste race en ik heb ze opgedragen aan mijn vriend Stefan Bellof, die in 1985 omkwam bij een ongeluk in Spa." In 1986 won Boutsen het Teams Championship in het World Sports-Prototype Championship-seizoen met Brun Motorsport. In die periode begon ook zijn meest succesvolle periode in de Formule 1. Thierry Boutsen behaalde tot 1993 15 podiumplaatsen, waaronder drie overwinningen. En toen: "... was het duidelijk dat ik zou terugkeren naar de uithoudingsracerij met Porsche. De derde plaats in Le Mans in 1994 en onze klasseoverwinning bij de première van de 911 GT1 in Le Mans in 1996 zijn nu prachtige herinneringen." Thierry Boutsen hing zijn helm op in 1999.

Bart Kuykens – Fotograaf

‘... raak onze zielen.’

Acteurs, muzikanten, regisseurs, kunstenaars, talkshowhosts, beroemdheden - Bart Kuykens heeft ze allemaal gefotografeerd. In zwart-wit, op film, analoog. Kuykens zegt: ‘Fotograferen op film heeft iets magisch, vooral als het gaat om het vastleggen van de essentie en de ziel van de mensen die ik fotografeer’. Kuykens raakt de essentie van de Porsche 911 in zijn boek ‘A Flat 6 Love Affair’. Zeven delen met unieke fotografie, elk deel 336 pagina's. De Belg, geboren in 1975, legt uit: ‘Mijn passie voor fotografie is een deel van mijn ziel geworden. Net zoals een fotograaf elk shot zorgvuldig componeert, is de Porsche 911 een meesterwerk van design, zorgvuldig en perfect in elkaar gezet. Het is alsof zijn lijnen en tijdloze elegantie de essentie van artistieke fotografie weerspiegelen. Elke ronding, elk detail vertelt een verhaal, net als de fascinerende foto's die ik probeer te maken. Mijn hart slaat over als ik een klassieke Porsche zie. De 911 roept emoties op, neemt je mee naar een andere tijd, een andere plaats. Artistieke fotografie en de 911 hebben een speciaal plekje in mijn hart. Ze belichamen de kracht van kunst om tijd te overwinnen en onze ziel te raken’.

Johan Dirickx – Verzamelaar

Een passie voor lichtgewicht constructies 

Johan-Frank Dirickx was acht jaar oud toen zijn grootvader hem vroeg: "Welke sportwagen moet ik kopen? Een Porsche of een Corvette?" Voor de jonge knaap moest het een Porsche worden. En de keuze viel op de 911 S Targa. Dirickx herinnert zich: "Dit was in 1968 en markeerde het begin van mijn droom om een Porsche te bezitten." Tien jaar later stond zijn eerste 911 geparkeerd in de tuinschuur van zijn ouders, zij het slechts tijdelijk. Restauratie van de 911 T zou zijn niet-bestaande budget te boven gaan. Dirickx bleef dus achter met zijn droom, die hij op 33-jarige leeftijd ging verwezenlijken. Een robijnrode 911 RS van de 964-generatie vond zijn weg naar hem en wakkerde zijn passie voor de 911 weer aan. Een paar jaar later volgde er nog een 911 RS. "En zo werd ik een verzamelaar," herinnert Johan zich. "Mijn doel was om alle luchtgekoelde RS-modellen te bezitten, inclusief het kroonjuweel onder de lichtgewicht 911-modellen, de 911 R. Uiteindelijk heb ik er een gevonden, evenals alle RS- en RSR-modellen - met uitzondering van een IROC RSR uit de VS." De collectie van Dirickx was inmiddels veel groter dan zijn oorspronkelijke doel. Hij kocht zelfs de 911 T van destijds, 43 jaar na zijn eerste poging, en reed er voor het eerst mee. "Tegenwoordig weet ik eerlijk gezegd niet hoeveel Porsche-modellen ik in mijn verzameling heb. Een verzameling moet dynamisch zijn en evolueren in de richting van meer kwaliteit, niet van kwantiteit. Dat is de geest waarin ik mijn Porsche-droom nastreef, die begon met mijn grootvader."

Michaël R. Roskam – Regisseur

Twee droomwerelden samenbrengen

Twee droomwerelden samenbrengen Michaël R. Roskam, een regisseur met vele nationale en internationale prijzen op zak, koestert naast zijn filmwerk nog een andere passie: "Mijn liefde voor auto's en motorsport heb ik geërfd van mijn vader, die me vaak meenam naar het circuit van Zolder. De dingen die ik daar zag, hoorde en rook behoren tot mijn dierbaarste jeugdherinneringen. Door de autosport werd ik fan van Porsche. Ik hield bijvoorbeeld van de TAG Turbo die Porsche samen met McLaren in de Formule 1 maakte. Maar ik was vooral gefascineerd door de Groep C prototype racewagens 956 en 962. Naar mijn mening zijn deze koningen van de enduranceracerij uit de jaren 80 de mooiste raceauto's die er zijn en de meest iconische Porsche-modellen aller tijden. Ik ben een groot bewonderaar van Jacky Ickx, die een van de succesvolste coureurs in deze prototypen was. De Porsche 911 is voor de straat wat de 962 was voor het circuit: een uniek icoon. De hoofdpersoon in mijn thriller Racer en de Bajesklant, die ik Bibi Delhany heb genoemd, rijdt in deze sportwagen. Het is geen toeval dat haar naam doet denken aan Michael Delaney, de held uit de epische racefilm Le Mans, gespeeld door Steve McQueen. Nadat we klaar waren met het filmen van Racer and the Jailbird, kocht ik deze donkerblauwe 911 uit 1986. Hij staat nu geparkeerd in mijn garage en brengt twee droomwerelden - film en Porsche - samen in deze ene symbolische 911."

Ferry Porsche 

Ferry Porsche en de sportwagen van zijn dromen

Sommige mensen geven nooit op ergens in te geloven. Ferry Porsche was zo iemand. Hij droomde van moderne sportwagens terwijl anderen na de Tweede Wereldoorlog alleen maar aan praktische voertuigen dachten. Omdat de auto van zijn dromen nog niet bestond, ontwikkelde hij hem samen met zijn team. De 356/1 roadster kreeg zijn algemene toelating op 8 juni 1948 en werd de eerste sportwagen die de merknaam Porsche droeg. De handmatige productie van de eerste auto's begon datzelfde jaar. Bij de ontwikkeling van de 356 liet Ferry Porsche, zoon van de oprichter van het bedrijf Ferdinand Porsche, niet alleen zien dat hij een uitstekend teamleider en visionair was, maar ook dat hij vasthield aan zijn droom. Het bouwen van een sportwagen aan het eind van de jaren '40 vroeg om durf en Ferry Porsche kon die opbrengen. Hij geloofde in zijn droom en slaagde erin deze samen met zijn team te realiseren. Dromers veranderen de wereld met hun vooruitziende blik. Ze zijn inspirerend en onderscheiden een succesvol merk. Met zijn houding en zijn woorden plaveide Ferry Porsche de weg van het bedrijf naar de toekomst: "Degenen die het geluk hebben om een bedrijf op te bouwen uit een droom, zijn het aan de wereld verplicht om de behoeders van dromen te zijn."

Ferdinand Alexander Porsche

"Nieuwe dingen durven proberen"

Optimaliseer de functie, breng de vorm terug tot de essentie. Overwin het bekende om steeds nieuwe en betere oplossingen te ontdekken." Ferdinand Alexander Porsche creëerde unieke ontwerpen op basis van deze principes. Vanaf het einde van de jaren 1950 stond F.A. Porsche aan het hoofd van het team dat de Porsche 911 zijn tijdloze vorm gaf. In 1963 werd hij onthuld als de 901 en in 1964 werd het de iconische Porsche 911. In 1972 richtte hij samen met zijn broer Hans-Peter Porsche Design op. Zijn eerste creatie was de Chronograph 1, een automatische, matzwarte, analoge chronograaf. Dit was een innovatieve en gedurfde stap in het tijdperk van batterij- en digitale euforie. In de jaren 1970 verraste de futuristische Carrera 5600 skibril de mensen met zijn flexibele, panoramische vizier, terwijl de Porsche Design P'8478 zonnebril de eerste zonnebril was met een verwisselbaar lensmechanisme voor verschillende lichtomstandigheden. Porsche Design werd al snel synoniem voor innovatieve technische oplossingen, eenvoudige vormen en topkwaliteit, en breidde zijn portfolio uit met een reeks exclusieve lifestyleproducten. Studio F.A. Porsche in Zell am See, Oostenrijk, ontwerpt nu ook alles van product- en ruimteontwerpen tot complete merkstrategieën.

Dr. Wolfgang Porsche

"Verantwoordelijkheid nemen voor Porsche als bedrijf en voor de Porsche-familie is wat mij motiveert"

 Het is niet voor niets dat de medewerkers van het bedrijf zichzelf de "Porsche-familie" noemen en zich zo sterk met hun werkgever identificeren. Als aandeelhouder is Dr. Wolfgang Porsche zich bewust van de bijzondere verantwoordelijkheid die hij draagt voor de onderneming: "Voor mij is het een kwestie van zekerheid creëren - in goede en slechte tijden. Zodat Porsche ook in de toekomst Porsche blijft." De vierde en jongste zoon van Ferry Porsche werd in 1943 in Stuttgart geboren. Hij is sinds 1981 lid van de Raad van Commissarissen van Porsche AG en sinds 2007 voorzitter van de Raad van Commissarissen. Dr. Wolfgang Porsche heeft zich altijd ingezet voor het merk en niet in het minst is hij daardoor een belangrijk rolmodel voor de Groep. Zijn belangrijkste missie is om het werk van zijn vader Ferry en zijn grootvader Ferdinand voort te zetten zoals zij het zouden hebben gezien en om hun werk te bewaren. Voor hem is het niet meer dan logisch dat het merk en zijn iconische 911 zich blijven aanpassen aan de steeds veranderende eisen en omstandigheden. Want dromen kunnen ook veranderen, kunnen innovatief zijn, kunnen polariseren en alles op de helling zetten. Het enige wat telt, is dat de essentie van het merk voortleeft wanneer deze dromen worden gerealiseerd. En dat wat Porsche altijd uniek heeft gemaakt - de identiteit van het bedrijf - blijft bestaan.

Button