Vorig jaar gaven Autoworld en Bpost een reeks postzegels uit als eerbetoon aan de Belgische automerken. Alle afgebeelde wagens behoren tot de permanente collectie van Autoworld. Dit jaar komt er een nieuwe reeks, dit keer met Belgische motormerken, andermaal met motoren die tentoongesteld staan in Autoworld. 

Bekijk filmpje over de Belgische motoren in Autoworld hier

Piedboeuf

De Piedboeuf van 1903 was één van de Belgische pioniers qua motorfietsbouw. Het merk bouwde in Luik tot 1905 motorfietsen. Daarna ging het over op de bouw van auto’s onder de naam Imperia, één van de bekendste Belgsiche automerken. De Piedboeuf niet de meest innovatieve motorfiets van z’n tijd, maar andere merken stonden wel bekend om hun technisch vernuft.

Eerste viercilinder

De belangrijkste exponent daarvan was de F.N. viercilinder van 1912. Deze motor wordt de eerste gecommercialiseerde motorfiets met een viercilinder lijnmotor. De in de lengte geplaatste viercilinder veroorzaakt een wereldwijde sensatie en zou veel navolging krijgen, vooral in de Verenigde Staten. Merken als Indian, Pierce-Arrow, Henderson en Exelsior zouden het concept van de Belgische viercilinder kopiëren. Pas eind de zestiger jaren zou het concept van de viercilinder lijnmotor door toedoen van de Japanse merken een heropleving kennen. De F.N. was z’n tijd dus ver vooruit.

Socovel 

De Belgische motorindustrie toonde zich ook op een andere manier innovatief en vooruitstrevend. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwde het bedrijf Socovel een kleine, elektrische motor waarmee je veertig kilometer kon rijden. De Socovel kan ook als een scooter avant la lettre beschouwd worden, een motorfietsconcept dat pas na de Tweede Wereldoorlog ongemeen populair zou worden met de Vespa’s en Lambretta’s.  

Gillet

Het merk Gillet Herstal en Sarolea vormden samen met F.N. een motorfietshub in het Luikse Herstal en daarmee ook de ruggengraat van de Belgische motorindustrie. De afgebeelde Gillet Sport maakte een tocht van 20.000 kilometer door de Sahara. Vliegenier en motorrijder Robert Fabry zocht een landingsplaatsen voor vliegtuigen op weg van België naar de toenmalige kolonie en gebruikte daarvoor deze Gillet Sport.

Sarolea

De laatste op een postzegel vereeuwigde Belgische motor is de Sarolea Atlantic. Sarolea is internationaal het bekendste Belgische merk. Het model Atlantic was een 500cc tweecilinder. Het model kon helaas de concurrentie met zeer gelijkaardige, Britse modellen niet aan, die profiteerden van export richting de Verenigde Staten. Net als de Belgische autoindustrie zakte de Belgische motorindustrie langzaam weg. Klein weetje: de afgebeelde Sarolea Atlantic die dus net als alle andere motoren tentoon staat in Autoworld, behoorde toe aan koning Boudewijn, die zoals de meeste leden van de Koninklijke familie, een passie had voor alles wat wielen had.

Circuit van Mettet

Op de achtergrond van het blaadje met postzegels zie je het circuit van Mettet, in de provincie Namen. Daar werd in 1927 voor het eerst een snelheidswedstrijd georganiseerd en het is een van de bekendste racecircuits van ons land

Bestel de postzegels hier