De rol van de vrouw in de automobielgeschiedenis wordt vaak schromelijk over het hoofd gezien. Vandaag wil Autoworld die rol in de verf zetten, ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag. Alle vrouwen die vandaag, 8 maart, Autoworld bezoeken kunnen niet enkel onderstaande auto’s in de permanente collectie zien, maar krijgen ook een kleine attentie. 

Minerva

Eerst is er Minerva. Deze Romeinse godin van het verstand, de vindingrijkheid en de wijsheid gaf haar naam aan het gelijknamige, prestigieuze Belgische automerk. De Belgische impressionistische kunstschilder Rosalie-Anna Boch was één van de beroemde Minerva-klanten. 

Mercédès

Carl Benz werd in 1895 de eerste autoproducent. Z’n vrouw Bertha werd ’s werelds eerste automobiliste, omdat haar man enkel wat proefritjes reed. Bertha bleek ondernemender en reed op 5 augustus 1988 100 km heen en terug naar haar moeder nadat ze een auto uit de werkplaats van haar echtgenoot leende en enkel een briefje achter te laten op de keukentafel. Onderweg repareerde ze meerdere gebreken zelf, onder meer met een hoedenspeld en haar jaretelle. Ze zou ook de uitvinder van de remvoering worden en gaf als eerste aan dat een auto ook een versnellingsbak nodig had om steiler te kunnen klimmen. Nadat Benz fuseerde met Daimler werd het merk ‘Mercedes Benz.’ Het was de Oostenrijkse Daimler-importeur Emil Jellinek die Daimler overtuigde bij de fusie de naam van z’n dochter Mercédès Jellinek te adopteren. 

Grace Kelly

In 1955 gebruikt Alfred Hitchcock een Sunbeam Alpine voor de film ‘To Catch A Thief.’Het was Grace Kelly die daarmee co-ster Gary Grant de stuipen op het lijf jaagt op een Zuid-Franse kustweg. Het lot speelde een luguber spel wanneer Grace Kelly, toen Prinses van Monaco, op 14 september 1982 om het leven komt aan het stuur van een Rover P6 op een weg vlakbij de plaats waar de scene uit ‘To Catch A Thief’ werd gefilmd. 

Sheila Van Damm

De Britse testrijdster Sheila Van Damm zou in 1953 een snelheidsrecord van 120.135 mph (210 km/u) zetten op de vliegende kilometer in een Sunbeam Alpine. Dat gebeurde in het Belgische Jabbeke, op wat nu de E40 is trouwens, waar de Britse merken in de jaren '50 al hun snelheidsrecords poogden te breken. 

Spirit of Ecstacy

Eén van de bekendste vrouwen uit de autogeschiedenis is de ‘Spirit of Ecstacy,’ ook wel ‘The Silver Lady’ of kortweg ‘Emily’ genoemd. Het is de mascotte die sinds 1911 de radiator van Rolls-Royce siert. Het was actrice Eleanor Thornton die model stond voor de door Charles Sykes ontworpen mascotte. Ook het beeld van godin Nikè in het Louvre zorgde voor inspiratie. 

Alfa Romeo Giulia Super

En uiteraard werden heel wat vrouwennamen gebruikt in de naamgeving voor auto’s. Zo is er de Alfa Romeo Giulia. Waarbij de link tussen Romeo en Giulia duidelijk mogen zijn. 

Lancia Fulvia Coupe

Lancia heeft een aantal modellen naar bekende Italiaanse wegen genoemd. Eén was de Via Fulvia, genoemd naar  Fulvia Flacca Bambula een aristocratische Romeinse vrouw die onder meer trouwde met Marcus Antonius. Lancia noemde z’n eerste succesvolle rallywagen naar de Via Fulvia. 

Borgward Isabella Coupe

Borgward wou ooit de Hansa 1500 uitbrengen, maar de ingenieurs gebruikten de naam ‘Isabella’ en die bleef hangen. 

Volvo Amazon

Toen Volvo in 1956 een nieuw model uitbracht, mocht dat enkel in Zweden als de Amason genoemd worden, naar de Griekse vrouwelijke strijders. Het Duitse motormerk had echter de rechten op die naam dus werd een compromis gesloten en werd de Amason de Volvo Amazon. Daarna zou elke Volvo enkel nog een cijfer als naam krijgen.  

Citroën DS

En uiteraard is er de absolute godin of ‘déesse’ op vier wielen, de Citroën DS.