BEHVA, partner van Autoworld en een belangrijke bondgenoot van eigenaars en clubs van historische voertuigen
 
Autoworld en BEHVA werken al een lange tijd samen. Om meer te weten te komen over de Federatie en het belang van die samenwerking, spraken we met Peeter Henning, de CEO van BEHVA.  

De vijf letters in BEHVA zijn sinds 2020 voor niet-ingewijden misschien nog steeds een beetje een mysterie. BEHVA is gewoon de nieuwe naam van de Belgische Federatie van Oude Voertuigen, BFOV (Fédération Belge des Véhicules Anciens, FBVA in het Frans).  

BEHVA staat voor BElgian Historic Vehicle Association. Om niet te moeten kiezen tussen het Frans of het Nederlands, hebben ze gekozen voor een Engelse naam. Daarnaast benadrukt de Engelse term 'historic vehicles' dat het om voertuigen gaat die deel uitmaken van het erfgoed, en minder om oudere voertuigen.

We spraken met Peeter Henning, de huidige CEO van BEHVA en actief als bestuurder sinds 1992.

Autoworld: Peeter, kun je ons wat meer vertellen over het ontstaan van de Federatie?

Peeter Henning: Yvan Mahy (welbekend in Autoworld) was de initiatiefnemer in 1988, en de eerste voorzitter.  Op dat moment sloten 38 clubs zich aan.  Het doel was vooral om een activiteitenkalender samen te stellen en de wetgeving te volgen.

Toen ik in 2006 tot secretaris-generaal werd benoemd, werd de Federatie veel proactiever. Hier heeft Thierry Van Kan veel aan bijgedragen.  In het begin hadden we regelmatig contact met de politieke autoriteiten om uiteindelijk deel te nemen aan beslissingen die achteraf zeer moeilijk te veranderen zijn. Sinds 2012 worden we zelfs systematisch uitgenodigd op hun bijeenkomsten. 

Daarna werden al snel ook individuele eigenaars van historische voertuigen betrokken, en niet alleen clubs. Vandaag zijn 525 clubs van alle categorieën (auto's, motoren, militaire voertuigen, landbouwmachines, enz.) lid van onze federatie. Onze databank bevat bijna 90.000 adressen.

Autoworld: Waarom zouden clubs en eigenaars lid moeten worden van BEHVA?

Peeter Henning: Daar zijn heel veel redenen voor. Lid zijn van BEHVA betekent in de eerste plaats dat je goed op de hoogte bent van de geldende reglementen en wetten.  En iedereen weet dat alles heel ingewikkeld is met drie gewesten en een federale regering in ons land.  We houden onze leden op de hoogte via een driemaandelijks tijdschrift en regelmatige e-mails.  Daarnaast organiseren we eigen evenementen waarvoor we onze leden uitnodigen, en houden we hen op de hoogte over wat andere leden en partners organiseren.  We bieden ook een aantal gratis diensten aan (zoals de helpdesk voor allerhande vragen, waarnaar wel 350 e-mails per dag worden verstuurd) en ook betalende diensten (bijvoorbeeld voor mensen die zonder documenten voertuigen aanschaffen, gevallen waarvoor we samenwerken met de DIV).  We bieden ook onze eigen verzekeringsproducten aan tegen scherpe prijzen.  Het bewijs: 57.000 voertuigen zijn momenteel bij ons verzekerd.

Autoworld: Wat zijn Ambassadeurs?

Peeter Henning: Dat is een geweldig idee dat we in 2015 tot leven brachten.  Tot dan dachten onze leden dat we in een ivoren toren zaten en nogal ontoegankelijk waren.  Dankzij onze 36 huidige Ambassadeurs is dat helemaal veranderd.  Onze Ambassadeurs kennen ons goed en zijn onze vertegenwoordigers (vrijwilligers) op vele evenementen met historische voertuigen: shows, beurzen, tentoonstellingen enz. En dat systeem werpt zijn vruchten af!

Autoworld: Wie zijn de partners van BEHVA?

Peeter Henning:  We hebben vier belangrijke partners. Touring houdt zich bezig met alle pechdiensten, en met Febiac en Traxio wisselen we veel informatie uit over wetgevingen en uitgevoerde studies, zoals over het milieu.  Onze vierde partner is natuurlijk Autoworld.

Autoworld: Kun je ons een woordje uitleg geven over jullie samenwerking met Autoworld?

Peeter Henning: Onze relatie gaat al ver terug in de geschiedenis en het was niet meer dan normaal dat de Federatie van Historische Voertuigen en het Nationaal Automuseum hand in hand zouden werken.  Maar pas dit jaar hebben we onze samenwerking officieel gemaakt dankzij een overeenkomst waarin alle verbintenissen van beide partijen zijn vastgelegd.  BEHVA zal onder meer alle acties en tentoonstellingen van Autoworld ondersteunen via zijn verschillende communicatiekanalen.  Autoworld geeft op zijn beurt korting op de toegangsprijs aan BEHVA-leden (10 euro in plaats van 13 euro) en de Federatie zal zichtbaar aanwezig zijn in het museum.

Andere acties zijn gepland voor het hele jaar. Daar krijgen jullie later nog wel informatie over.  We kunnen nu wel al verklappen dat er een stand komt in de kleuren van de Federatie, waar regelmatig auto's van leden worden tentoongesteld. In de zomer gaan we van start met auto's van Alfa Romeo ... de tentoonstelling 'Alfa Romeo Storico'.