Beste bezoeker, op 25 mei vindt de 20 km van Brussel plaats. Hierdoor kan het verkeer rondom het museum ernstig verstoord zijn. We raden aan om met het openbaar vervoer te komen. Plan je bezoek goed en vermijd onaangename verrassingen.

Special Stage: Pioniers

Het World Rally Championship kent een erg lange aanloop. De eerste autoraces zoals Parijs - Rouen, werden op de openbare weg gereden van stad naar stad, tegen de klok, omdat gespecialiseerde autocircuits nog niet bestonden. Er moest een roadbook worden gevolgd met tijdcontroles onderweg. De eerste autoraces waren dus in wezen rally’s. 

Monaco Rally 1911

Het woord ‘rally’ komt van het Franse ‘rallier’ of verenigen. De eerste rally-events waren groeperingen van automobielen, waarbij lokale bewoners konden meerijden met de nog in z’n kinderschoenen staande automobielen, of om betere wegen of verkeersregels te eisen.De eerste ‘rally’ met een competitie-aspect werd de Monaco Rally van 1911. De auto’s konden vanaf verschillende startpunten naar Monaco rijden met een snelheidslimiet van 25 km/u, waarbij de winnaars werden gekozen op elegantie en netheid van de auto’s. Maar in guur winterweer Monaco bereiken bleek een behoorlijke uitdaging voor alle deelnemers. En dat is de ‘Monte’ nog steeds…

Moderne rally's

Na WOII duurde het andermaal even voor er opnieuw rally’s werden gereden. Maar eens opnieuw gestart, kregen de Monte Carlo en Liège het gezelschap van rally’s in andere landen. Lisabon Rally (Portugal), Tulpen Rally (Nederland), Acropolis Rally (Griekenland) werden al snel klassiekers op de rallykalender. De 1000 Meren Rally in Finland werd de eerste ‘moderne’ rally, omdat stukken van het parcours werden afgesloten voor verkeer en geklokte ‘special stages.’ Een idee dat al snel overwaaide naar andere rally’s omwille van het veiligheidsaspect. En het geboden spektakel. In 1961 zou de RAC Rally in het Verenigd Koninkrijk de eerste wedstrijd zijn die erin slaagde om Britse openbare (bos)wegen af te sluiten voor getimede proeven. Tot voorheen moest elke rally of wedstrijd gereden op de openbare weg zich strikt aan de snelheidslimieten houden. 

IMC

De FIA (Federation Internationale de l’Automobile) reageerde op deze rally-boom door in 1953 het Europese Rallykampioenschap op te richten, verreden over 11 rally’s. Het was de Duitser Helmut Polensky die met een Porsche 356 de eerste Europese titel behaalde. In 1970 organiseerde de FIA het IMC (Internationaal Kampioenschap voor constructeurs) op door meerdere Europese rally’s in één kampioenschap te vatten. Het was de Zweed Björn Waldegard die met een Porsche 911 de eerste constructeurstitel behaalde na een stevig duel met Alpine-Renault, dat in 1971 z’n gram haalde. En in 1972 was het Lancia die de titel won in wat intussen was uitgegroeid tot een populaire sport die veel publiciteit genereerde voor de winnende merken. In 1973 werd de naam veranderd in WRC (World Rally Championship) waarbij de constructeurs een prestigieuze wereldtitel konden behalen.