Sport & Competition

De zone Sport & Competition is er een die opvalt binnen het museum. Hier kom je namelijk in de wereld van de circuits en automobielsport terecht, waarin de motoren van single-seaters, F1's, GT's en rallywagens om ter hardst ronken. Meer dan twintig competitievoertuigen worden gepresenteerd met een originele en dynamische mise-en-scène (inclusief een verhoogde bocht, vertrekrooster, oude paddocks, een Michel Vaillant-zone) en voorzien van foto's, oude films en informatieschermen. Dit is bovendien een dynamische zone: de meeste tentoongestelde voertuigen worden regelmatig vervangen. Zo kunnen de verzamelaars die hun voertuigen uitleenden nog deelnemen aan rally's, competities en historische wedstrijden, en kunnen onze bezoekers steeds nieuwe modellen ontdekken in de zone.  

Salon 1910

Wist je dat het adembenemende gebouw waarin Autoworld al meer dan 30 jaar gevestigd is, de locatie van de allereerste auto- en fietssalons was? Die werden er georganiseerd van 1902 tot 1934. De hallen waar nu het auto- en luchtvaartmuseum zijn, waren toen met elkaar verbonden.
Auto's werden in die tijd op maat besteld en geproduceerd, net als haute-couturekledij. De toekomstige eigenaar kocht een chassis bij een automerk en liet vervolgens de carrosserie op maat bouwen. Dit alles en nog veel meer kan je van dichtbij zien in Salon 1910, een zone van maar liefst 1000m2 groot. 

USA

Helemaal achterin het museum wordt de bezoeker binnengebracht in de wereld van American Dream Cars & Bikes, geheel in de sfeer van de jaren vijftig tot zeventig. De jaren 60 staan bekend als de protestjaren: voor het eerst is er sprake van een jongerencultuur die zich afzet tegen de maatschappij en het gezag van de ouders. Het is het decennium van de flower power, de hippies, de happenings en de beatmuziek. De waarden van bevrijding, democratisering, verzet en ontwikkeling vertalen zich ook naar de voertuigen.

De ateliers

Autoworld organiseert regelmatig publieke workshops rond specifieke thema's. Om die zo waarheidsgetrouw mogelijk te maken werden twee autoateliers geïnstalleerd in het museum. Het ene is een authentieke reconstructie van het atelier van Ghislain Mahy voor herstellingen; het andere is een modern atelier met een functionele brug en voorzien van al het materiaal dat vandaag in hedendaagse garages gebruikt wordt.  
Boven de ateliers hangen micro-cars en populaire wagens die door hun opstelling duidelijk zichtbaar zijn.

Belgium @ Autoworld

De zone Belgium @ Autoworld staat volledig in het teken van ons auto-erfgoed en de vele Belgische voertuigen in de museumverzameling. Aan de hand van een twintigtal tentoongestelde voertuigen en uitgebreide iconografie word je door de geschiedenis en knowhow van het Belgische autolandschap gegidst. De rijkelijk geïllustreerde expositie belicht een hele reeks facetten: oorspong, uitvinders, ingenieurs, industriëlen, ambachtslui, designers, circuits, autocoureurs, etc. Kortom, je komt er alles te weten over wat van België een uitzonderlijk land maakt in de geschiedenis van de auto, zowel gisteren als vandaag. 

De stripheld Michel Vaillant

Talloze foto’s en grafische reproducties die recht uit de verhalen van Jean en Philippe Graton komen, belichten de geschiedenis van het Michel Vaillant-oeuvre. Het vertelt beter dan enig over de boeiende wereld van de autosport en competities.

Collection Thiry

Wat Ghislain Mahy met auto's deed, deed Marcel Thiry (1930-2017) met motorfietsen. Als garagist in Habay (provincie Luxemburg) verzamelde hij wrakken van motorfietsen, die hij vervolgens met veel geduld en toewijding restaureerde. In een zorgvuldig nagebouwd atelier uit de Belle Epoque-periode periode staan enkele van de mooiste exemplaren uit zijn collecties opgesteld. Ook elders in het museum kan je Belgische en buitenlandse motoren ontdekken.

De Koetsenzaal P. D'Ieteren

Eens het wiel was uitgevonden, ging de mens al snel beroep doen op trekdieren om de eerste karren voort te trekken. Het woord koets zou zijn afgeleid van de plaatsnaam Kocs, een dorp bij Komárom in Hongarije. 

Voortbeweging werd altijd al nauw geassocieerd met het vak van de koetsenmaker. In het vroege begin van de auto voorzag de fabrikant zijn klanten van een rollend chassis. De klant ging dan naar een bouwer van paardenkoetsen voor de carrosserie. Dat het resultaat bekend stond als een “paardenloze koets” lijkt logisch.

Media Room

De Media Room is de ideale plek om even neer te zitten en een film mee te pikken over Autoworld en zijn tentoonstellingen. De belangrijkste filmthema's zijn de geschiedenis van de auto en Autoworld, maar het programma wordt ook regelmatig aangevuld met specifieke themavideo's die aansluiten bij tijdelijke tentoonstellingen. Dankzij het grote scherm en de 30 zitplaatsen biedt de Media Room een heuse filmervaring aan, en dat in maar liefst vier talen (Nederlands, Frans, Duits en Engels). 

De auto's van kuifje

Autoworld blijft meer dan ooit in beweging!
Het jaar 2022 wordt ingezet met de creatie van een nieuwe permanente tentoonstelling, die in het teken staat van het beroemdste Belgische stripfenomeen: Kuifje.
De jonge reporter, geesteskind van Hergé, zal zonder twijfel een nieuw Belgisch maar ook internationaal publiek naar Autoworld lokken, om er het verband tussen de avonturen van Kuifje en de auto’s te ontdekken. Want daar draait het om !
De beroemde stripreeks die door Hergé werd verzonnen, staat bol van mooie auto’s. In de 24 albums kan men niet minder dan 79 verschillende automodellen ontdekken.