Sport & Competition

De zone Sport & Competition is er een die opvalt binnen het museum. Hier kom je namelijk in de wereld van de circuits en automobielsport terecht, waarin de motoren van single-seaters, F1's, GT's en rallywagens om ter hardst ronken. Meer dan twintig competitievoertuigen worden gepresenteerd met een originele en dynamische mise-en-scène (inclusief een verhoogde bocht, vertrekrooster, oude paddocks, een Michel Vaillant-zone) en voorzien van foto's, oude films en informatieschermen. Dit is bovendien een dynamische zone: de meeste tentoongestelde voertuigen worden regelmatig vervangen. Zo kunnen de verzamelaars die hun voertuigen uitleenden nog deelnemen aan rally's, competities en historische wedstrijden, en kunnen onze bezoekers steeds nieuwe modellen ontdekken in de zone.  

Salon 1910

Wist je dat het adembenemende gebouw waarin Autoworld al meer dan 30 jaar gevestigd is, de locatie van de allereerste auto- en fietssalons was? Die werden er georganiseerd van 1902 tot 1934. De hallen waar nu het auto- en luchtvaartmuseum zijn, waren toen met elkaar verbonden.
Auto's werden in die tijd op maat besteld en geproduceerd, net als haute-couturekledij. De toekomstige eigenaar kocht een chassis bij een automerk en liet vervolgens de carrosserie op maat bouwen. Dit alles en nog veel meer kan je van dichtbij zien in Salon 1910, een zone van maar liefst 1000m2 groot. 

Zone jaren ‘50

De jaren ’50 is het decennium waarin de auto-industrie volwassen wordt. In Amerika draait Detroit op volle toeren en spuwt wagens uit, de ene nog groter en bombastischer dan de andere. In Italië herleven alle grote merken, met een nieuw kroonjuweel helemaal bovenaan: Ferrari. De Duitse industrie herrijst uit de as met het statige Mercedes, maar evengoed het bereikbare Volkswagen. En ook de Britse en Franse autobranche schakelt een versnelling hoger. Al deze merken bekampen elkaar ook op de racecircuits met steeds betere innovaties, in een tijdperk waarin ook de autosport een mondiaal gegeven wordt. 

De ateliers

Autoworld organiseert regelmatig publieke workshops rond specifieke thema's. Om die zo waarheidsgetrouw mogelijk te maken werden twee autoateliers geïnstalleerd in het museum. Het ene is een authentieke reconstructie van het atelier van Ghislain Mahy voor herstellingen; het andere is een modern atelier met een functionele brug en voorzien van al het materiaal dat vandaag in hedendaagse garages gebruikt wordt.  
Boven de ateliers hangen micro-cars en populaire wagens die door hun opstelling duidelijk zichtbaar zijn.

Belgische zone

België heeft een ontzettend rijke automobielgeschiedenis. Daarbij spreken we niet enkel over het statige Minerva, slokop Imperia dat de merken Nagant, Excelsior én Minerva zou overnemen en F.N. die de opgedane kennis in de wapenindustrie naadloos wist over te zetten in het bouwen van automobielen. Dit is slechts het topje van de ijsberg in een land dat voor de Tweede Wereldoorlog honderden automerken heeft gekend. Naast de merken en eigenlijke wagens, wordt er ook rijkelijk aandacht geschonken aan uitvinders, ingenieurs, industriëlen, ambachtslui, designers, circuits én autocoureurs. 

De stripheld Michel Vaillant

Talloze foto’s en grafische reproducties die recht uit de verhalen van Jean en Philippe Graton komen, belichten de geschiedenis van het Michel Vaillant-oeuvre. Het vertelt beter dan enig over de boeiende wereld van de autosport en competities.

Collection Thiry

Wat Ghislain Mahy met auto's deed, deed Marcel Thiry (1930-2017) met motorfietsen. Als garagist in Habay (provincie Luxemburg) verzamelde hij wrakken van motorfietsen, die hij vervolgens met veel geduld en toewijding restaureerde. In een zorgvuldig nagebouwd atelier uit de Belle Epoque-periode periode staan enkele van de mooiste exemplaren uit zijn collecties opgesteld. Ook elders in het museum kan je Belgische en buitenlandse motoren ontdekken.

Nieuwe Koninklijke Zone

De vernieuwde Koninklijke Zaal van Autoworld onthult een indrukwekkende verzameling voertuigen met een koninklijk verleden. Van de statige Ehler Berline de Gala, die Napoleon III gebruikte voor zijn huwelijk, tot de Van Kalck & Tilmont Berline de Gala uit 1805, elk voertuig ademt geschiedenis en pracht. Ook de Minerva Type 00, het persoonlijke voertuig van koning Albert I, en de Cadillac Series 62 State Limousine, gebruikt door koning Baudouin en prins Albert voor ceremoniële momenten, zijn te bewonderen. Een bijzondere collectie die het koninklijke erfgoed en Belgische vakmanschap in al zijn glorie toont.

Elektrische zone

Elektrische wagens zijn niks nieuws. Sterker zelfs, België was een pionier in elektrisch aangedreven auto’s, met helemaal in de spits ‘ La Jamais Contente,’ de eerste wagen ooit om de magische grens van 100km/u te overschrijden, bestuurd door Camille Jenatzy in 1899. Intussen zijn elektrische wagens terug van nooit helemaal weggeweest, waarbij het contrast tussen vroeger en nu mooi in de kijker wordt gezet.  

D’Ieteren eerbetoon

Wat zou de Belgische automobielgeschiedenis zijn zonder de familie D’Ieteren? Begonnen als koetsenbouwers om als koetswerkbouwers in de pioniersdagen van de automobielgeschiedenis uit te groeien tot importeur van prestigieuze merken als Delahaye en Bugatti en over te gaan op de assemblage en distributie van auto’s en vrachtwagens van het Amerikaanse Studebaker en later de merken van de Volkswagen groep. Ook Avis en Carglass worden later toegevoegd aan het D’Ieteren portfolio door de betreurde Roland D’Ieteren, die ook een bijzonder drijvende kracht achter Autoworld was.

Media Room

De Media Room is de ideale plek om even neer te zitten en een film mee te pikken over Autoworld en zijn tentoonstellingen. De belangrijkste filmthema's zijn de geschiedenis van de auto en Autoworld, maar het programma wordt ook regelmatig aangevuld met specifieke themavideo's die aansluiten bij tijdelijke tentoonstellingen. Dankzij het grote scherm en de 30 zitplaatsen biedt de Media Room een heuse filmervaring aan, en dat in maar liefst vier talen (Nederlands, Frans, Duits en Engels). 

De auto's van kuifje

Autoworld blijft meer dan ooit in beweging!
Het jaar 2022 wordt ingezet met de creatie van een nieuwe permanente tentoonstelling, die in het teken staat van het beroemdste Belgische stripfenomeen: Kuifje.
De jonge reporter, geesteskind van Hergé, zal zonder twijfel een nieuw Belgisch maar ook internationaal publiek naar Autoworld lokken, om er het verband tussen de avonturen van Kuifje en de auto’s te ontdekken. Want daar draait het om !
De beroemde stripreeks die door Hergé werd verzonnen, staat bol van mooie auto’s. In de 24 albums kan men niet minder dan 79 verschillende automodellen ontdekken.